5 Tips för att få andra att göra som du vill lite oftare

BERÖM - DITT TROLLSPÖ VID FÖRÄNDRINGSARBETE

Det du berömmer får du mer av! Vi människor är enkla varelser på det sättet, vi gillar beröm som labradorer gillar korv. Alla vet att det är så men ändå säger de flesta jag pratar med att de inte är så bra på att ge beröm.

Är du bra på att berömma? Eller vet du med dig att du skulle kunna utveckla denna förmåga en del?

bra jobbat räcker inte.png

Att leda förändring och påverka andras beteende är svårt, det brukar de flesta vara överens om. Oavsett om det gäller att skapa en mer kundcentrerad företagskultur, införa ett nytt CRM-system eller få barnen att hjälpa till mer är risken stor att man pratar om saken, alla är överens.. men sedan går allt för många tillbaka till sin plats och gör som vanligt. Känns det igen?

Och då är det lätt att all fokus och energi landar på hur man hanterar/minskar OÖNSKAT beteende. Samtidigt som man riskerar att missa att förstärka ÖNSKAT beteende.

Vill du att beröm skall bli ditt superverktyg så har jag några tips:
1) Beröm i närtid, i vardagen, ofta, nästan som i förbigående. Spara inte till utvecklingssamtalet.
2) Beröm upprepat önskat beteende igen. Tex "Jag vet att du alltid gör x men jag vill ändå säga igen att jag verkligen uppskattar det!". Ofta berömmer vi ett beteende en gång och vill inte “tjata”. Tänk på labradoren och korven… man förstärker beteendet mera genom att berömma upprepade gånger.
3) Beröm konkret, undvik “bra jobbat idag” utan berätta vilket beteende du uppskattar. Tex “jag uppskattar verkligen att du hjälpte Kalle idag fastän du hade mycket att göra själv…” Konkret beröm ger bättre förstärkande effekt visar forskningen.
4) Koppla beteendet till era mål, dvs hur beteendet bidrar långsiktigt till era mål. Tex “.. när du hjälper till på det sättet föregår du med gott exempel för alla och bidrar till den företagskultur vi tillsammans bestämt att vi vill bygga”.
5) Hjälp andra att bli bättre på att ta emot beröm och inte avfärda med “det var så lite” eller “jag gjorde bara mitt jobb”. Svara tex “det är ju bra att det kändes lätt/självklart för dig med för Kalle/kunden/gruppen etc hade det stor betydelse”.