Bästa säljstrategin - gå från egennyttig till kundnyttig

Bästa säljstrategin - gå från egennyttig till kundnyttig

Det finns en sak som alla som säljer något behöver fatta på riktigt:

Kunden byter pengar mot uppfattat värde!

Kunden skiter rent ut sagt i vilka kostnader du har, vilken säljbudget du har, att du behöver ta en viss timpeng för att inte känna dig nedvärderad eller utnyttjad, att du är nystartad och behöver få in pengar, att du behöver sälja x antal för att slippa kritik från chefen, att det finns en säljtävling som du vill vinna osv

Vad är det som får kunder att köpa? Att kunden ser värdet i relation till sitt behov!

7 steg till imponerande klagomålshantering

7 steg till imponerande klagomålshantering

Vintern är här och jag fryser som vanligt hela tiden, från oktober till april, dygnet runt, trots att värmen är uppskruvad så att alla andra svettas och jag har två tröjor och handledsvärmare på inomhus. Så i år investerade jag i ett par snygga, supermjuka, lyxiga raggsockar med anti-halk mönster att ha på yin yogan. Priset och förpackningen utlovade “premium” och inuti den fina kartongen med silkespapper låg en lapp om att “vi vill att du skall vara 10:a nöjd” med en uppmaning om att kontakta företaget om så inte var fallet.

Konsten att vara nöjd och stolt på vägen mot målet (och nå målet snabbare)

Konsten att vara nöjd och stolt på vägen mot målet (och nå målet snabbare)

En vanlig missuppfattning som jag ofta möter är att om man inte uppnått sitt mål (än) är det enda rimliga att vara missnöjd med sin insats och med sig själv fram tills man nått målet (varvid målet vanligen höjs). Den underliggande logiken är:

1) Om jag har ett mål som jag inte uppnått än behöver jag fortsätta anstränga mig för att nå målet2) Om jag är stolt och nöjd innan jag är framme är risken att jag slutar anstränga mig och då når jag inte målet

Problemet med den logiken ligger i steg 2.

Har du tändande mål?

Har du tändande mål?

Nyårstider är målens absoluta högsäsong. Aldrig sätts så mycket mål som i början på ett år. Gymklasserna fylls av folk vars mål är att börja träna, viktväktarna får en tillströmning av folk med viktmål, sparmål sätts etc. (detta är de vanligaste nyårslöftena enligt svensk undersökning). Och redan i slutet på februari brukar trycket på gymmet ha lättat... Många mål gör faktiskt mer skada än nytta. Så hur sätter man tändande mål och hittar motivationen undrar du kanske? Här kommer tre tips.

Vad du behöver veta om konflikter och rosa elefanter

Vad du behöver veta om konflikter och rosa elefanter

Tänk på en rosa elefant! Ser du den för ditt inre öga? Bra. Är du säker på att det du ser för ditt inre öga ÄR en rosa elefant? Ja menar, har du någonsin sett en rosa elefant i verkligheten? Troligen inte men jag misstänker att du tog en minnesbild av en grå elefant, gjorde om den till rosa i tanken och sim-sala-bim har du en rosa elefant inne i huvudet. Och vad har det med konflikter att göra?! Jo...

Förbättrad klagomålshantering i tre enkla steg

Förbättrad klagomålshantering i tre enkla steg

Vill du bli bättre på klagomålshantering? Ta del av tre enkla tips som gör skillnad.

A) Var proaktiv - undvik problem!

Det kan ju låta helt självklart men det är ytterst vanligt att återkommande problem, som är möjliga att förutse och förebygga, "tillåts" fortgå och mynna ut i kundklagomål med jämna mellanrum. Ofta beror detta på att den som hanterar kundens klagomål inte är den person som...

Bli bättre på att säga nej genom att säga ja?!

Bli bättre på att säga nej genom att säga ja?!

Händer det att du säger "ja" fastän du egentligen ville säga "nej"? Du är inte ensam, jag tror alla har varit där någon gång. För alla har vi i någon mån en inneboende önskan att hjälpa till, ta ansvar, vara realistiska ("om inte jag gör det vem skall då göra det?"), vara till lags, bli omtyckta, undvika konflikt etc, både hemma och på jobbet. Men något man sällan tänker på...

Få kunden att känna som du önskar

Få kunden att känna som du önskar

Låter det oetiskt och manipulativt? Ge mig en minut så kan jag förklara hur jag menar. De flesta företag har försäljningsmål, kostnadsmål, marknadsandelsmål, NKI-mål (kundnöjdhet), effektivitetsmål mm. Och mål och uppföljning gör att man styr mot önskat resultat och då ökar sannolikheten att det blir som man tänkt sig. Vilket ju är tanken, inget oetiskt i det.

Men få har definierat kundens målkänsla, dvs "hur vill vi att kunder skall känna när de interagerar med oss?". Och har man inget mål riskerar det att "bli som det blir..." 

3 saker du redan vet om hur man får nöjdare kunder

3 saker du redan vet om hur man får nöjdare kunder

Vill du ha nöjdare kunder? Ja, det vill väl alla. Men jag menar vill du ha nöjdare kunder på riktigt, inte som i ”det vore ju bra” utan som i ”ja, och jag är beredd att jobba för det”? Om svaret är det senare, fortsätt läsa.

Här kommer en påminnelse om tre saker du egentligen redan vet. Till synes helt självklara saker men ack så vanligt att vi inte alltid lever helt i enlighet med vad sunda förnuftet säger.

4 steg till en mer fridfull känsla

4 steg till en mer fridfull känsla

Känner mig så lyckligt lottad efter en fantastisk retreat i Sätila. Vad var det som gjorde helgen så fantastiskt då kan man undra? Var det god mat, otroligt vänlig och hjälpsam personal på Kajutan, var det den den vackra bryggan vid sjön, kunniga Pernilla Carlsson som guidade oss genom Yinyogan mjukt och behagligt, deltagarna som var öppna och vågade bjuda på sig själva eller var det möjligen min briljanta handledning under passen om mental hälsa? Hur roligt det än varit att kunna hävda det senare :-) så går förklaringen inte till oss som var där utan till magiken i NUET.