Nöjdare kunder - en kund i taget

Vill du ha ännu nöjdare kunder men vet inte riktigt hur du skall hinna/orka/klara det? Här är ett mycket enkelt men effektivt tips.

·         Hur får man fler mycket nöjda kunder? En kund i taget!

        Vad skall jag göra? En sak i taget!

 

Ett synnerligen effektivt upplägg för att inte nå sina mål är att göra uppgiften stor, oöverskådlig och därmed omöjlig. Det gäller för övrigt även våra träningsmål, karriärsmål, rädda-världen-mål och alla andra mål man kan ha. Men låt oss använda ökad-kundnöjdhets-målet som exempel.

Välj vilket område du vill förbättra, gärna ett som spelar stor roll för dina kunder. Kanske är det viktigt med förtroende i din verksamhet? Eller är snabbt och smidigt A och O? Eller har du resultat från en kundundersökning att förlita dig på? Oavsett, välj ett område, där du vill förbättra. Att du själv verkligen vill förbättra kundservicen inom det område du väljer är halva vägen till framgång.

Den andra halvan heter FOKUS. Fundera på vad som skapar känslan av förtroende, eller känslan av snabbt och smidigt, eller vad du nu valt att jobba med. Välj en enda sak att fokusera på, en som du tror har bra effekt. Säkra att du verkligen genomför din plan, konsekvent, uthålligt. Skriv lappar, berätta för andra och be dem fråga hur det går, tatuera en påminnelse på armen, gör vad som krävs för att säkra att du gör det, EN KUND I TAGET.

Fortsätt på den inslagna vägen tills du märker att det nya sättet nu är ditt automatiska sätt att jobba. Då, först då, är det dags att välja ett nytt fokusområde.

Vill du läsa fler enkla tips på hur man får ännu nöjdare kunder, beställ boken Nöjdare kunder helt enkelt.