Hur man släpper onödig ilska och spar energi

Hur man släpper onödig ilska och spar energi

Händer det att du gör åt energi på att vara arg på sådant du inte kan påverka? Eller händer det att du förundrat ser på när andra är det?

Oftast tror vi att vår upplevelse, hur vi känner och mår mentalt, beror på hur verkligheten ser ut, på utsidan. Dvs jobbet, chefen, trafiken etc påverkar hur jag känner mig. Med det perspektivet blir det viktigt att utsidan ser ut som jag önskar, dvs ofta vill vi att andra skall ändra sig för att vi själva skall må bra. Och problemet med det är ju att det är så väldigt, väldigt, VÄLDIGT svårt att ändra andra...

Hur hittar man sinnesfrid i en inte helt problemfri värld?

Hur hittar man sinnesfrid i en inte helt problemfri värld?

Som jag letat genom åren... i böcker och på kurser, i Sverige, Europa och USA, i meditation och mindfullness, yoga och qi gong, i löpning och jag vet inte vad... Och visst fanns den där, sinnesfriden, då och då, men aldrig sådär vilsamt bestående och oftast beroende på hur omvärlden såg ut. Tills för några år sedan, då jag upptäckte att jag faktiskt kände sinnesfrid oftare än någonsin, helt utan ansträngning, oavsett hur omvärlden uppförde sig.

Vem är du... egentligen?

Vem är du... egentligen?

Ofta när jag coachar människor som vill mer i livet/jobbet, har mål de vill nå, som vill må bättre etc så kommer vi in på frågan "vem tror du att du är?". Inte med ett nedtryckande tonfall av "du tror väl för all del inte att du är någon?" utan med ett nyfiket tonfall av "vem TROR du att du är... egentligen?".

Få dina kunder att prata om dig!

Få dina kunder att prata om dig!

Förr berättade en nöjd kund om sin upplevelse för tre personer och en missnöjd kund berättade för 20. Nu kan en kund enkelt berätta för tusentals med några få knapptryckningar, via sociala media eller olika tjänster för publik betygsättning, hur servicen fungerade - eller inte.

Alla kunder har tillgång till en virtuell megafon vilket många företag fruktar. Målet är att undvika att någon berättar som sin dåliga serviceupplevelse på nätet. Tänk om ditt företag kunde vända på det! Tänk om ni kunde använda detta som en lysande möjlighet!

Varför kundservice inte handlar om att "sitta fint"

Varför kundservice inte handlar om att "sitta fint"

Ofta träffar jag ledare som vill ha hjälp att få sina medarbetare att ”göra rätt”, tex alltid le när någon kommer in, alltid säga ”tack för besöket” när kund går etc. Det som jag tänker på som ”processfokus” eller ”sitta fint”, dvs utföra ett visst beteende som en rutin. Tanken är god, jag är absolut för goda rutiner och standards men det finns ett problem med att bara drilla sina medarbetare till ett visst beteende.

Problemet är att mina kunder inte vill ha nöjda kunder, de vill ha mycket nöjda kunder